Warszawa Sport.pl > 

'Amatorzy trenują za dużo'. Pobiegną na Ursynowie

Martyna Śmigiel

2014-05-17, godz. 17:00

Bieganie w grupie niweluje błędy, ale również mobilizuje - inni mogą, to i ja się staram. Nawiązują się nowe znajomości, które przenoszą się na życie pozabiegowe - mówi trener przygotowujący do VIII Biegu Ursynowa.

Materiały prasowe

Ósma edycja biegu startuje już 14 czerwca, ale wciąż zostało sporo czasu, by przygotować się do wspólnego wysiłku.

Klub biegowo-triathlonowy 12tri.pl przy wsparciu Urzędu Dzielnicy Ursynów i Ursynowskiego Centrum Sportu i Rekreacji przygotował serię darmowych treningów biegowych, które nawet najbardziej opornych przygotować mają do VIII Biegu Ursynowa - RUCH po zdrowie. Grupa spotyka się w każdą sobotę o godz. 10 przy wyjściu z metra Kabaty od strony Tesco.

Martyna Śmigiel: Wydaje się, że bieganie to łatwy sport. Po co potrzebny jest trening z zawodowym trenerem?

Michał Rachwał, instruktor klubu biegowo-triathlonowego 12tri.pl: Dzieci naturalnie dobrze biegają, niestety nasz siedzący tryb życia sprawia, że mamy osłabione jedne mięśnie, a zbyt napięte inne, co powoduje niekorzystne zmiany w sposobie poruszania się. Ursynów jest bardzo rozbiegany, dlatego chcąc jak najlepiej przygotować mieszkańców do VIII Biegu Ursynowa, wraz z władzami dzielnicy postanowiliśmy zorganizować cykl bezpłatnych treningów. Nasz trening nie polega tylko na tym, że idziemy razem pobiegać. Skupiamy się na poprawie techniki biegowej, wzmocnieniu mięśni, wyeliminowaniu błędów w technice wykonywanych ćwiczeń jak i w sposobie trenowania, które popełniają początkujący, jak i zaawansowani biegacze. Bieganie w grupie również mobilizuje - inni mogą, to i ja się staram. Nawiązują się również nowe znajomości, które przenoszą się na życie pozabiegowe.

Jakie są najczęstsze błędy początkujących biegaczy?

- Podczas startu za szybko zaczynają, niesieni falą euforii biegną tuż za osobami, które są szybsze. Męczą się już na starcie, nie mają siły biec, pojawia się zniechęcenie. Jeśli chodzi o trening: często amatorzy trenują za dużo i za często, biegają za szybko, zapominają o regeneracji, o tym, że nie zawsze więcej znaczy lepiej. Mało osób wykonuje prawidłowe rozciąganie po biegu, nie doceniając jego znaczenia. Często nieodpowiednio się ubierają. Jak świeci słońce, pomimo że jest chłodno, przychodzą na trening w krótkich spodenkach, przez co mięśnie są cały czas "chłodne". Dodatkowo nie rozgrzewają się, co powoduje, że ich organizm nie jest przygotowany do wysiłku. To wszystko powoduje mikrourazy, które z czasem przeradzają się w kontuzje. Nie są one przypadkowe, konsekwentnie i ciężko na nie pracują.

Jak wygląda wasz trening?

- Planujemy go pod kątem tego, do czego się przygotowujemy. Bieg Ursynowa to dystans 5 km. Dostosowujemy obciążenie treningowe do osób, które przychodzą na trening. Pokazujemy, jak rozgrzać się prawidłowo, wykonujemy różne ćwiczenia ogólnorozwojowe, chcąc pokazać, że trening biegowy to nie samo bieganie. Następnie część właściwa treningu - rytmy, podbiegi albo interwały. Na koniec schłodzenie organizmu, czyli ćwiczenia wyciszające.

VIII Bieg Ursynowa startuje w połowie czerwca. Jeśli ktoś wstanie dziś z kanapy, to zdąży się przygotować?

- To indywidualna kwestia, zależna od wielu czynników: wagi, poziomu tkanki tłuszczowej, wieku, stanu zdrowia i dotychczasowej aktywności fizycznej. Jedni wstają z kanapy, ważąc 120 kg, inni nie mają nadwagi, nawet jeśli nie uprawiali dotychczas sportu. Trening tylko w soboty nie wystarczy, trzeba poświęcić na to minimum trzy dni w tygodniu. Należy stopniować wysiłek, aby nie doszło do przetrenowania. Wszyscy chcemy szybko widzieć efekty, ale aby na długo cieszyć się zdrowiem, należy spokojnie zacząć i stopniowo zwiększać obciążenia. W przeciwnym przypadku łatwo o kontuzję. Jeśli ktoś jest bardzo początkujący, to zalecamy najpierw marszobiegi albo nawet same marsze. Pamiętajmy, że wspólny bieg ma być przyjemnością, a nie tylko okazją do ścigania.

Udostępnij link: Facebook

Zaloguj się i dodaj komentarz (logowanie wymagane)

Komentarz


Warszawa